Interviews
De XT 500 ”trail” van Stef van der Sluis
 
Tijdens en bezoek afgelopen jaar aan mijn werkplaats vertelde stef van der sluis mij over een speciale xt 500 die hij had gebouwd. Bij vertrek werd er de afspraak gemaakt dat ik welkom was om de motor te bezichtigen. Dus toen ik de gelegenheid had  werd de afspraak gepland.
Stef van der Sluis is een motorsportlegende in Nederland . Kampioen geweest in alle offroad motorsportdisciplines motorcross enduro en trail.Voor een precies verslag van zijn carrière verwijs ik graag naar het blad Noppennieuws waar in het nummer 3 van 2015 een prachtig verslag staat.
Nu als coureur in ruste mag hij graag bij Motorclub Arnhem ,waar Stef woont, de clubtrails rijden. Hij heeft hiervoor een aantal motoren ter beschikking .
Want als wij ,na een kopje koffie,de ruime werkplaats van Stef bezoeken blijkt dat wij hier met een liefhebber der motorsport van doen hebben.
Naast de trailmotoren staan er diverse andere motoren variërend van oud en antiek tot modern en supersnel. Ook blijkt dat Stef naast een “ doener” ook nog een “denker”is die als hij meent dat iets beter kan niet schroomt om de flex waar dan ook in te zetten om te proberen zijn materiaal te verbeteren
Zo bouwde hij naast de trail xt ook nog een enduro xt aangepast aan de huidige tijd en een supermotard xt voor het betere stuurwerk op de verharde weg.
Maar terug naar de trail motor. Na het lezen van een artikel op de Franse xt site over de bouw van de xty 525 besloot stef dat het allemaal beter kon. jmhauchard.free.fr/.
foto
Van een standaard xt frame werd de balhoofdhoek veranderd zodat de trail korter zou kunnen afdraaien .Alle overbodige zaken als verlichting bedrading accu buddy en  tank werden natuurlijk  verwijderd. De tank zult u zeggen waar laten wij de brandstof dan. Nu, in het frame waar normaal de olie zit word nu de benzine meegenomen.  Plaats voor ruim  3 ltr genoeg om elke nonstop te kunnen rijden. De ook noodzakelijke olie word in een apart tankje meegevoerd waardoor naast een aanzienlijke gewichtsbesparing ook het zwaartepunt positief word beïnvloed. De tank die u nu ziet is in feite niets anders dan een aluminium plaatje enigszins in de vorm van een tank en puur optisch. Een zadel is niet evidend in de trailsport en word daarom achterwege gelaten. Om meer bodemvrijheid voor te verkrijgen besloot Stef om het gehele onderframe te verwijderen en zo het motorblok tot dragend deel te benoemen .
foto
Om meer veerweg te creeren werd het gehele achterframe verwijderd en de bovenste bevestigingspunten van de achterschokbrekers nieuw geconstrueerd . Een paar bevestingspunten voor het plastic achterspatbord  en : mehr soll das nicht sein.
Ook werden er in plaats van de “naaldhakken”die bij de xt als voetsteun dienen een paar serieuze voetsteunen gemonteerd . Het rechterpedaal kan weggeklapt worden om plaats te bieden voor de kickstarter tijdens het starten.
foto
De voorvork is een samenstelsel van diverse trailvoorvorken waardoor de stuuruitslag veel groter werd  . Een vereiste in de trailsport.

De wielen bleken toch te zwaar en te weinig remvermogen te leveren en werden vervangen door trailwielen die hun waarde al bewezen hadden.
Grote motorische verandering is de keuze van de carburateur. Hier werd gekozen voor een 26 mm keihin carburateur . Een adapter op het spruitstuk en ook deze klus was geklaard.
foto
En zo werd een trailmotor verkregen die slechts 103 kg weegt!! Toch een slordige 40 kilogram minder dan een standaard xt500.
Stef heeft de motor veel en met plezier bereden en menig beker richting arnhem gebracht verschillende  staan achteloos in de werkplaats opgesteld
Hier staat duidelijk een man die nog lang van de motorsport wil genieten . bedankt stef dat wij je speciale creatie  mochten bekijken. De afspraak om de machine te berijden is  toegezegd . Eens bekijken wanneer dat gaat lukken.


HVS 83 • Hans Verstraten • Statenweg 2B cel nummer 4 • 06-22653191 • info@hvs83.nl • alleen nog mobiel bereikbaar